Artist talk med fotografen Clint Woodside

Clint-Woodside-photo-by-Devin-Sarno-1

Tisdag den 23 maj kl 18 kommer den amerikanske fotografen Clint Woodside till Stadsbiblioteket Göteborg för ett artist talk. Han är en av grundarna till fotografkollektivet tillika independentförlaget Deadbeat club som under de senaste tjugo åren definierat en ny riktning inom fotokonsten. Förlaget har publicerat ett femtiotal böcker med flera av USAs mest intressanta och tongivande fotografer.

Woodsides fotografiska stil är på ett sätt avskild, distanserad, objektiv. Hans bilder föreställer sällan människor men man anar trots det nästan alltid en mänsklig närvaro. Övergivna bilar, rostiga läskautomater, en ödslig vägkrog – i bilderna syns bara spår, föremål som människorna lämnar efter sig. Deadbeat club-fotografernas konstnärliga stil och karaktär skiljer sig åt sinsemellan, men gemensamt har de att de fotar analogt, och alla försöker de fånga och avbilda sin amerikanska samtids subtila absurditet. Det konstnärliga arbetets kärna är att bidra med ett personligt vinkel på omvärlden och på den kontext i vilken de befinner sig.

Clint Woodside och Deadbeat club är göteborgsaktuella med en utställning som öppnar på Galleri Nevven dagen efter deras besök på Stadsbiblioteket. Under samtalet berättar Woodside om sin konstnärliga praktik, om betydelsen av en oberoende utgivning inom fotokonsten och om de tretton Deadbeat club-fotografer som deltar i utställningen på Galleri Nevven. Samtalet arrangeras i samarbete med Galleri Nevven, med stöd av Konstnärsnämnden, Göteborgs stad, The Hasselblad Foundation och Kodak.

Fri entré. Välkommen!

Mer info: