Fotokurs med Asbjörn

Traktörens fotoklubb arrangerar en kurs för er som känner er som nybörjare eller behöver bättra på din baskunskap om fotografering.

Du kommer att få lära grunderna om hur du hanterar kameran, om slutare och bländare, om vad ISO eller olika objektiv innebär för ditt fotograferande och hur din kamera fungerar Vi ska också prata bildkomposition, ljus, blixt och lite bildhantering.

Om du har en kompaktkamera (en liten sak) eller systemkamera spelar ingen roll.  Fotograferar du enbart med telefonen ska du välja en annan kurs.

Om mig: Asbjørn Hanssen
Jag började fotografera för ca 45 år sedan och har arbetat som journalist/fotograf i några år innan jag blev kommunikatör i Göteborgs Stad 1987.
Sedan dess har kameran varit ett av mina viktigaste verktyg i arbetet.
Jag har tidigare haft fotokurser för Medborgarskolan, Studieförbundet Vuxenskolan och Traktörens Fotoklubb.

Detta är fjärde tillfället fotoklubben arrangerar kursen. Vi utvecklar kursen efter utvärderingarna vi gör efter varje avslutad kurs.

Vi förväntar oss att du är medlem i Traktörens fotoklubb när kursen börjar. (Du kan läsa här hur du kan bli medlem.)

Anmälan till anmalan@traktorensfotoklubb.se

Kursen kommer att äga rum i Grundskoleförvaltningens lokaler på Gamlestads Torg 5 (nya höghuset i Gamlestaden) mellan kl 17.30 och ca 19.30 torsdagarna 14, 21 och 28 november.

Det är viktigt att ni kommer till entrén några minuter innan så att jag kan släppa in er.

Du kan ta spårvagnarna 4, 6, 7, 8, 9 och 11 till Gamlestads Torg. Buss 58 stannar vid Kristinedal.  Busslinjerna 69, 78, och 167 stannar vid Gamlestads Torg Västra som också är precis utanför huset.

Glöm inte att ta med er kamera vid varje utbildningstillfälle!

Varmt Välkomna!

Tillfälle 1: 14 november, kl 17.30 –  ca kl 19.30

· Vad är en kamera?

· Hur fungerar kameran?

· Vad behöver jag veta för att få olika resultat med samma motiv?

· Skärpa och skärpedjup.

· Lite om ljus.

· Läxa

Tillfälle 2: 21 november, kl 17.30 –  ca kl 19.30

· Bildkomposition

· Bildbehandling

· Vad kan jag göra med just min kamerautrustning?

Tillfälle 3, 28 november, kl 17.30 –  ca kl 19.30

· Vad är knapparna på kameran till för?

· Vi går genom en del genvägar till bättre bilder.

· Hur ska jag lagra mina bilder?

· Och en stund med allmänna frågor.