Genomförda aktiviteter 2017

Årsmöte med bildvisning och vernissage

Foto: Nissor Abdourazakov

17.00 Årsmöte
Vi börjar med årsmötet kl.17.00  Kallelse och dagordning skickas med inbjudan.
Betala gärna medlemsavgiften (100 kronor) på mötet.

ca 17.45 Vernissage av medlemsutställning 2017
Efter mötet är det vernissage av medlemsutställningen 2017 där medlemmarnas egna bilder ställs ut på tema ”teknik” resp. ”mat” i Traktörens utställningshall.
Du bjuds på mackor och något att dricka.

ca 18.00 Bildvisning
Nissor Abdourazakov visar bilder från ”livet vid Världens topp” med människor, kultur och natur i Tadzjikistan.
Nissor bor sedan 1997 i Sverige och är utbildad pianist, men sedan 2012 är det fotografering som gäller med bland annat porträtt, bröllop och natur.
Välkomna till en fascinerade och spännande bildvisning!

Ingen anmälan behövs till någon av aktiviteterna.

Välkommen till Informationssalen i källarvån., Stadsbyggnadskontoret, Traktören, Köpmansgatan 20.
Onsdag 22 februari klockan 17.00

Medlemsutställning 2017

Var med och ställ ut dina bilder i 2017 års medlemsutställning.
Dina bilder kommer att hängas upp i Traktörens utställningshall.
I år har vi två spännande teman: ”teknik” respektive ”mat”.

Låt fantasin flöda, tolka temat på ditt sätt och lämna in dina bilder.

Varje medlem får delta med max två bilder. Välj om du vill skicka in en bild för varje tema eller två bilder för det ena temat.
Skicka in bilden/bilderna i jpg, vi justerar och anpassar till ramarna.
Är du noga med beskärningen av bilderna så skicka in med sidoförhållande 4:3 alt 3:2, med en upplösning som håller för utskrift, vi rekommenderar 300dpi

Märk bilderna med ett filnamn

• Ge gärna bilden en titel, t ex sjöman
  • Namn på dig som fotograferat
  • Nummer på bilden
  • Märk bilderna med vilket tema de tillhör (teknik eller mat)

Exempel på filnamn:
sjöman-Olle-Bovall-gatufoto.jpg

Observera att Du genom att skicka in dina bilder också godkänner att bilden eller bilderna tillsammans med fotografens namn publiceras på fotoklubbens hemsida.

Foto: M-B Olsbo, Titel: trappa Barcelona
Foto: M-B Olsbo, titel: trappa Barcelona från 2016-års medlemsutställning

Mejla bilderna senast den 12 februari till:
anmalan@traktorensfotoklubb.se
Har du frågor om deltagande mejla till samma mejladress.

Styrelsen skriver ut bilderna, ramar och hänger upp dina bilder.
Vernissage onsdag 22 februari i samband med årsmötet.

För att få inspiration kan du gärna titta på tidigare medlemsutställningar på klubbens hemsida.

Kurs i passepartoutbeskärning den 18 januari

Kom och lär dig hur man skär till en passepartout och hur man monterar pappersbilder!

passe

Vill du spara pengar genom att göra egna passepartouter till dina pappersbilder? Eller har du bilder i ovanliga format, t.ex. långsmala landskapsbilder, som du vill montera?

I så fall är du välkommen onsdagen den 18 januari, 17.30, till fotoklubbens lokaler i källaren på Stadsbyggnadskontoret/Traktören, Köpmansgatan 20.
Monica Wennblom från klubben visar hur man kan skära till egna passepartouter och hur man kan montera sina pappersbilder.

Antalet deltagare är begränsat till max 10 st.

Anmälan senast 16 januari till anmalan@traktorensfotoklubb.se

Välkomna

Öppet Hus 25 januari i fotoklubbens lokaler

Välkommen onsdag 25 januari kl. 17-19

Är du nyfiken på fotoklubben och vill bli medlem är detta ett utmärkt tillfälle att få veta mer.
Vi välkomnar alla intresserade för en visning av våra lokaler, så ta med dina kollegor och kom till…..

Stadsbyggnadskontoret/Traktören, Köpmansgatan 20, 1 tr ner

Vi går igenom skrivare, scanner, porträttstudion och berättar om våra aktiviteter och tävlingsverksamheten.

Foto: Håkan Holgén

Nu är det också sista chansen för medlemmar att hämta sin fotobok.
Även nya medlemmar kommer att få en fotobok värd 160 kr.

Du bjuds på bubbel och tilltugg!

Du som är medlem i Traktörens fotoklubb får gratis en fotobok som i vanliga fall kostar 160 kronor.

Det är Riksförbundet Svensk Fotografi som beslutat att dela ut boken gratis till alla medlemmar i klubbarna för att uppmärksamma att förbundet bildades för 70 år sedan.

arsbok1

Fotoboken finns att hämta ut i receptionen på stadsbyggnadskontoret på Köpmansgatan 20.
Det är öppet måndag – fredag klockan 08.00-16.30
Sista chansen att hämta den är på Öppet hus den 25 januari klockan 17-19.

Uppföljning – Använd din digitala systemkamera som skanner

Enligt önskemål blir det nu en uppföljningsworkshop gällande systemkameran som skanner.

Den 1 februari är du välkommen på workshop då Ingemar Nyborg visar hur du kan fotografera dina bilder med din egen digitala systemkamera.
OBS! Tag gärna med egen kamera för att kunna testa med.
diabilder_webb

Onsdag 1 februari kl. 17.30 i fotoklubbens lokaler i källaren på Stadsbyggnadskontoret/Traktören, Köpmansgatan 20

Anmälan senast 30 januari
anmalan@traktorensfotoklubb.se