Tävlingssäsongen har startat!

Vandringspris GM
För tredje året i rad vann Traktörens fotoklubb ett vandringspris i Göteborgsmästerskapet 2016. Denna gång i klass D. Priset, som utgörs av en glasskulptur, är skänkt av Volvo Fotosektion 1988.

Här kommer inbjudan till två tävlingar:
Göteborgsmästerskap20171

Fotoklubben PAN inbjuder till deltagande i det årliga Göteborgsmästerskapet. Mottot är fritt och man kan tävla i fem klasser: Kollektion påsikt svart/vitt , kollektion digitalt färg , enstaka påsikt färg resp. svart/vitt,  enstaka digitalt färg eller svart/vitt samt enstaka pappersbilder i diverse blandtekniker. Inlämning sker i början av oktober. Deltagaravgiften är 50kr per deltagare och klass, och betalas av var och en. Resultatet redovisas preliminärt på Partille kulturhus 2 december och belönade bilder kommer preliminärt att ställas ut där.
Den som känner sig manad att deltaga kan kontakta Lars-Ingvar Larsson på lars-ingvar.larsson@comhem.se snarast och senast den 29 september, för ytterligare information och samordning av insändning och betalning.

Tävlingsinbjudan-Västsvenska-FotoExpon-2018 kopiera

Nu är det åter dags att skicka in bilder till Västsvenska FotoExpon (”Västsvenskan”), som 2018 arrangeras gemensamt av fotoklubbarna vid Dentsply Sirona och AstraZeneca i Mölndal.
För tävlingen gäller att den är indelad i fem klasser och att det är fritt tema för motivvalet i samtliga klasser. Det finns två digitala klasser och tre klasser för påsiktsbilder (pappersbilder). De två digitala klasserna består av en för enstaka bilder och en för kollektioner och de tre klasserna för påsiktsbider av en för färgbilder, en för svartvita bilder samt en för kollektioner. För kollektionerna gäller att man i den digitala klassen tävlar med 3 bilder, medan man i klassen för påsiktsbilder får välja 3-5 bilder. För övriga klasser gäller att man får deltaga med högst 3 bilder per klass. I digitalklasserna gäller jpeg-format, högst 2000 pixlar för längsta sida och max filstorlek 1,5 MB. (Om du har problem med att få till den digitala bildstorleken så hjälper vi dig med att anpassa bilderna så att de uppfyller kraven.) Varje klubb skickar in en CD med samtliga tävlingsbidrag. Påsiktsbilderna ska vara monterade exv i passepartout med största yttermått 30 x 42 cm. På CD:n från klubben, med de digitala tävlingsbidragen, ska det även finnas en digital version av varje inskickad påsiktsbild (med samma krav som för de digitala tävlingsbidragen på kvalitet, antal pixlar och filstorlek). Detta för att man så småningom ska kunna visa belönade bilder digitalt på ett bra sätt.
Fullständiga regler och bestämmelser samt etikettark, med etiketter att fylla i och skriva ut för att klistra på baksidan av påsiktsbilderna, finns här: http://www.vastrasverigesfotoklubbar.se/?page_id=176
Vi behöver få in alla tävlingsbidrag senast måndagen den 30 oktober för att vi ska hinna med administrationen. Klubben står för deltagaravgift och porto. Alla digitala bidrag inklusive den digitala versionen av varje påsiktsbild skickas till lars-ingvar.larsson@comhem.se  och påsiktsbilder lämnas till Lars-Ingvar i Traktörens reception senast klockan 13.00 denna dag, eller enligt överenskommelse.