Fotokurs med Asbjörn

Traktörens fotoklubb arrangerar en kurs för er som känner er som nybörjare eller behöver bättra på din baskunskap om fotografering.

Du kommer att få lära grunderna om hur du hanterar kameran, om slutare och bländare, om vad ISO eller olika objektiv innebär för ditt fotograferande och hur din kamera fungerar Vi ska också prata bildkomposition, ljus, blixt och lite bildhantering.

Om du har en kompaktkamera (en liten sak) eller systemkamera spelar ingen roll.  Fotograferar du enbart med telefonen ska du välja en annan kurs.

Kursledare blir jag, Asbjörn Hanssen, kommunikatör på trafikkontoret.  Jag har fotograferat i 40 år och har tidigare haft kurser i foto för Medborgarskolan och Studieförbundet Vuxenskolan.

Ett krav för att delta är att du blir medlem i Traktörens fotoklubb.  Det kostar 100 kronor per år.

Detta är tredje tillfället fotoklubben arrangerar kursen. Vi utvecklar kursen efter utvärderingarna vi gör efter varje avslutad kurs.

Anmälan till anmalan@traktorensfotoklubb.se

Plats: Stadsbyggnadskontoret/Traktören, Köpmansgatan 20, vi träffas i receptionen i god tid före 17.30.

Varmt Välkomna!

Tillfälle 1: 21 mars, kl 17.30 –  ca kl 20.00

· Vad är en bild?

· Vad är en kamera

· Hur hanterar jag kameran

· Kamerans funktioner och delar

· Exponeringstriangeln: Slutaren, Bländaren och ISO

Tillfälle 2: 11 april, kl 17.00- ca kl 20.00

· Ta med din kamera

· Repetition kamerans funktioner och delar

· Pixlar, upplösning, filtyper och komprimering

· Ljuset

· Blixten

· Bildkomposition

· Samma motiv med och utan blixt

Tillfälle 3, 25 april kl 17.00- ca kl 20.00

· Ta med din kamera

· Hur kan vi använda kunskapen vi fått för att veta vad knapparna är till för?

· Mer om ljus och bildkomposition

· Lite om bildhantering och lagring av bilder

· Att skriva ut bilder

· Traktörens fotoklubb