Välkommen till årsmöte 2020 med bildvisning och vernissage för medlemsutställningen

Foto: Viktor Sundberg

Välkommen till årsmötet för Traktörens fotoklubb där vi summerar 2019. Alla medlemmar har fått utskick med kallelse och dagordning i e-post.

Vernissage av medlemsutställning 2020
Efter årsmötet är det vernissage av medlemsutställning 2020 där medlemmarnas egna bilder ställs ut på temat ”siluett” och ”naturkraft” i Traktörens utställningshall.

Du bjuds också på mackor och något att dricka efter årsmötet och innan vi har bildvisning.

Bildvisning: Milstolpar – min fotografiska utveckling
Vi avslutar med bildvisning av fotografen Viktor Sundberg.

Tider för de olika programpunkterna:
17.00 Årsmöte för medlemmar i Traktörens fotoklubb
ca 17.45 Vernissage och mackor
ca 18.00 till ca 19.30 Viktor Sundberg – Milstolpar – min fotografiska utveckling.
Ta gärna med dig en gäst på bildvisningen.

Plats: Informationssalen i källarvåningen, Traktören, Köpmansgatan 20.
Om du kommer sent kommer det att finnas ett telefonnummer på dörren i entrén som du kan ringa.

OM BILDVISNINGEN

Viktor Sundberg/N håller en inspirerande och annorlunda bildvisning där han berättar om alla de viktiga milstolpar som utvecklat honom till den fotograf han är idag. Förutom att visa landskapsbilder från sina favoritplatser samt ett urval av fågelbilder kommer Viktor även prata om sin passion för fotografi, vad som inspirerar honom, hur han lärt sig känna en trygghet i sitt fotograferande samt hur han tänker då han fokuserar på att fotografera känslor istället för fysiska motiv.

OM VIKTOR
Viktor Sundberg/N är född 1977 i Echuca, Australien och uppväxt i både England och Sverige. Numera är han bosatt i Mölnlycke, strax utanför Göteborg. Han började fotografera i slutet på 90-talet och är semi-professionell fotograf, författare och utbildare sedan 2002.

Förutom att arbeta med uppdragsfotografering brinner Viktor för att lära ut foto och har hållit egna fotokurser i över 15 år. Han är även kursledare och kursutvecklare för Canon. När Viktor håller sina kurser är det viktigt att deltagarna inte enbart lär sig mer om fotografi, utan även får en naturnära upplevelse och inspireras till att fortsätta sin fotografiska utveckling.

Fokusområden inom naturfotografi är landskap och fåglar. Landskapen växlar mellan dramatik och fridfullhet men samspelar ofta med vatten på ett eller annat sätt. Som ung spenderade Viktor somrarna bland klippor och hav i Bohuslän. Därför känner han en speciell relation till just dessa landskap. Bilderna är i regel fotograferade med en dominerande förgrund för att skapa djup samtidigt som kompositionsregler aldrig står i vägen för hans kreativa beslut. Med sina bilder på fåglar försöker Viktor fånga en känsla snarare än att dokumentera. Själva arten har alltid varit av mindre betydelse.

Viktor är en flitig föredragshållare och är publicerad i bland annat Camera Natura, Fotosidan Magasin, Digital Photographer (UK) och på Canons hemsida. Viktor är medlem i Naturfotograferna och är även styrelseledamot i PhotoNatura.