Monica Wennblom belönad i prestigefylld internationell Japansk fotosalong!

Flamingo curve_low resolution
Foto: Monica Wennblom

Monica Wennblom, Traktörens FK, var den ende svensk som hade framgång i 2019 års upplaga av den japanska salongen. För 79e gången genomförde Japans nationella fotografiska förbund – All Japan Association of Photographic Societies / AJAPS – sin stora prestigefyllda Internationella Fotografiska Salong. 1270 fotografer deltog från 31 länder inbegripet Japan. Totalt jurybedömdes 8676 bilder. Salongen representerar prints i större format i klasserna Black & White och Colour.

Det japanska förbundet skriver på hemsidan för The International Photographic Salon of Japan, bl.a. följande om tävlingen:
The salon is distinctive in that the judging focuses on works brimming with ingenuity and artistic quality. The award winning photographies will be hosted in Tokyo and at about twenty locations around Japan.

I den hårda konkurrensen, med tusentals inskickade bidrag, var det bara en fotograf från Sverige, Monica Wennblom, som lyckades utmärka sig och erövra en medalj för sin bild ”Flamingo Curve”. Denna bild kommer sålunda att ingå i en fotografisk utställning med premierade bilder, primärt först på ett Tokyo-galleri och senare ingå i en vandringsutställning på ett 20 tal platser runt om i Japan.

Vi på klubben säger ett stort grattis till Monica!